Jumat, 03 Juni 2011

Pendidikan Keluarga



"Walau jauh kita pergi, ingatlah kita pernah di tarbiah dan TARBIAH tidak akan berhenti dan berakhir . Walau sesibuk manapun kita, jangan kita lupa tanggungjawab MUSLIM yang pasti akan ditanya kelak.Walau sebebas manapun kita, jangan kita lupa kita adalah MAKHLUK yang pastinya adalah milik Allah".-peringatan juga buat diriku.



Rasa terharu muncul dalam diri melihat sebuah keluarga yang saya ziarah baru-baru ni.Penempatannya simple, perabotnya sederhana....tapi saya tak memandang itu semua...Yang mengkagumkan diri saya melihat pada kasih dan sayangnya mereka sesama ahli keluarga mereka.Memang susah nak diungkapkan tapi apa yang boleh saya katakan ketenangan dari hati ke hati dan huluran kata-kata kemaafan disertai dengan pelukan dan dakapan sesama ahli keluarga sememangnya mampu menjalin kemesraan hakiki dalam kehidupan bekeluarga.Keluarga ini sememangnya mempunyai banyak masalah yang datangnya dari luar...tetapi mereka mampu menghadapinya tanpa menyebabkan sebarang keberatakan dalam keluarga.Hal ini keran , bila saya selidik yang sentiasa menjadi pegangan dalam kehidupan bekeluarga mereka adalah Al-Quran dan As-Sunnah.

Dan saya semakin bersemangat untuk memacu senjata perubahan kepada diri saya dan juga kepada orang sekeliling...semoga Allah permudahkan

0 komentar:

Posting Komentar